הנה הוא מתקרב, היום הראשון בבית הספר!
רגע לפני הצילצול הראשון, דנה גיל, פיזיותרפיסטית התפתחותית בכירה העובדת עם ילדים ותינוקות במרפאתנו, עושה לנו קצת סדר בבחירת כיסא התלמיד הנכון.
וכך היא כותבת:
"ההתרגשות כבר כאן, שנת הלימודים עומדת בפתח.
ילקוט, מחברות, ספרים, עטיפות, יומן, קלמר... וכל השאר,
אבל רגע , מה עם כיסא?
היכן י/תשב הילד/ה שלכם להכין שעורים?
ילדים אמנם אוהבים להכין את שיעורי הבית שלהם על השטיח בסלון או על המיטה בחדרם, אבל הורים עדין פועלים, ובצדק רב, לפי האינסטינקט הטבעי שאומר שלקראת שנת הלימודים חשוב לצייד אותם בשולחן כתיבה ראוי ובכיסא נוח.
בבואכם לבחור כיסא בחנות או לחילופין, אם תרצו להתאים כיסא ללימודים מתוך מה שיש בבית- יש כמה עקרונות שחשוב לדעת ע"מ לשמור על בריאות הגב, הכתפיים והצוואר של הלומדים.ות. ישיבה נכונה מאפשרת יותר ריכוז בלימודים ופחות התעסקות בשמירה על מנח הגוף.
אז הנה 10 נקודות שחשוב לשים אליהן לב לגבי ישיבה:
1. בישיבה על כיסא לימודים יש חשיבות לכך שכפות הרגליים יהיו מונחות במלואן על משטח. אם כפות הרגליים אינו מגיעות אל הרצפה, מומלץ להיעזר בדרגש שיאפשר תמיכה בכפות הרגליים. בכך תמנעו מנח גב לא נכון בישיבה.
2. אם לכיסא יש משענות ידיים- חשוב לוודא שהן באותו גובה ומאפשרות תמיכה מאוזנת ושמירה על גובה כתפיים זהה.
3. בישיבה נכונה המרפקים יגיעו לגובה השולחן אך לא תהיה נשיאת משקל עליהם והנחתם על המשטח לא תשנה את גובה הכתפיים. המרפק והאמה צריכים להיות חופשיים לתנועה על משטח העבודה לצורך מנח נכון של הכתפיים והצוואר.
4. עומק המושב- כלומר המרחק בין הקצה הקדמי של המושב לבין המשענת- חייב להתאים לאורך הירך. כאשר מרחק זה יהיה גדול מדי הישיבה תעודד התעגלות של הגוו – אותה נרצה למנוע. משענת הניתנת להזזה קדימה ואחורה תאפשר התאמה של עומק המושב בצורה אישית. במידה וזה לא מתאפשר- מומלץ להניח כרית קשיחה מרופדת כדי לייצר מיקום נכון למשענת הגב.
5. בד מאוורר במשענת הגב יאפשר פחות הזעה בזמן הישיבה. הזעה יוצרת אי נוחות ומסיחה את דעתנו מן הנושא בו אני עוסקים.
6. נעדיף משענת גב עם קימור, לתמיכה בשקע באזור המותניים. כיסא עם מנגנון של התאמת גובה המשענת יאפשר התאמת גובה התמיכה במותנית בהתאם למשתמש.ת.
7. ריפוד המושב חייב להיות כזה שיעמוד בנשיאת משקל הגוף בשימוש חוזר ויאפשר נוחות בישיבה, תמיכה סימטרית וללא שקיעה לתוכו.
8. אפשרות לשלוט בגובה המושב תאפשר לנו להתאים את השימוש בכיסא לצמיחת התלמיד.ה לגובה.
9. רצוי ואף מומלץ לקחת אתכם את התלמיד.ה לבחירת הכיסא, הן לצורך ההתאמה הנכונה והן על מנת לאפשר להן.ם לבחור את הצבע ו/או העיצוב המועדף שיעשה את השימוש בכיסא למהנה יותר.
10. 🔸חשוב:
הגדרת הכסא כ"ארגונומי" ע"י החנות/המוכר/ החברה המייצרת- אינה הופכת אותו לכזה באמת.
חשוב לבדוק את הנקודות שצוינו ולבצע התאמה לפיהן.
ילקוט, מחברות, ספרים, עטיפות, יומן, קלמר... וכל השאר,
אבל רגע , מה עם כיסא?
היכן י/תשב הילד/ה שלכם להכין שעורים?
ילדים אמנם אוהבים להכין את שיעורי הבית שלהם על השטיח בסלון או על המיטה בחדרם, אבל הורים עדין פועלים, ובצדק רב, לפי האינסטינקט הטבעי שאומר שלקראת שנת הלימודים חשוב לצייד אותם בשולחן כתיבה ראוי ובכיסא נוח.
בבואכם לבחור כיסא בחנות או לחילופין, אם תרצו להתאים כיסא ללימודים מתוך מה שיש בבית- יש כמה עקרונות שחשוב לדעת ע"מ לשמור על בריאות הגב, הכתפיים והצוואר של הלומדים.ות. ישיבה נכונה מאפשרת יותר ריכוז בלימודים ופחות התעסקות בשמירה על מנח הגוף.
אז הנה 10 נקודות שחשוב לשים אליהן לב לגבי ישיבה:
1. בישיבה על כיסא לימודים יש חשיבות לכך שכפות הרגליים יהיו מונחות במלואן על משטח. אם כפות הרגליים אינו מגיעות אל הרצפה, מומלץ להיעזר בדרגש שיאפשר תמיכה בכפות הרגליים. בכך תמנעו מנח גב לא נכון בישיבה.
2. אם לכיסא יש משענות ידיים- חשוב לוודא שהן באותו גובה ומאפשרות תמיכה מאוזנת ושמירה על גובה כתפיים זהה.
3. בישיבה נכונה המרפקים יגיעו לגובה השולחן אך לא תהיה נשיאת משקל עליהם והנחתם על המשטח לא תשנה את גובה הכתפיים. המרפק והאמה צריכים להיות חופשיים לתנועה על משטח העבודה לצורך מנח נכון של הכתפיים והצוואר.
4. עומק המושב- כלומר המרחק בין הקצה הקדמי של המושב לבין המשענת- חייב להתאים לאורך הירך. כאשר מרחק זה יהיה גדול מדי הישיבה תעודד התעגלות של הגוו – אותה נרצה למנוע. משענת הניתנת להזזה קדימה ואחורה תאפשר התאמה של עומק המושב בצורה אישית. במידה וזה לא מתאפשר- מומלץ להניח כרית קשיחה מרופדת כדי לייצר מיקום נכון למשענת הגב.
5. בד מאוורר במשענת הגב יאפשר פחות הזעה בזמן הישיבה. הזעה יוצרת אי נוחות ומסיחה את דעתנו מן הנושא בו אני עוסקים.
6. נעדיף משענת גב עם קימור, לתמיכה בשקע באזור המותניים. כיסא עם מנגנון של התאמת גובה המשענת יאפשר התאמת גובה התמיכה במותנית בהתאם למשתמש.ת.
7. ריפוד המושב חייב להיות כזה שיעמוד בנשיאת משקל הגוף בשימוש חוזר ויאפשר נוחות בישיבה, תמיכה סימטרית וללא שקיעה לתוכו.
8. אפשרות לשלוט בגובה המושב תאפשר לנו להתאים את השימוש בכיסא לצמיחת התלמיד.ה לגובה.
9. רצוי ואף מומלץ לקחת אתכם את התלמיד.ה לבחירת הכיסא, הן לצורך ההתאמה הנכונה והן על מנת לאפשר להן.ם לבחור את הצבע ו/או העיצוב המועדף שיעשה את השימוש בכיסא למהנה יותר.
10. 🔸חשוב:
הגדרת הכסא כ"ארגונומי" ע"י החנות/המוכר/ החברה המייצרת- אינה הופכת אותו לכזה באמת.
חשוב לבדוק את הנקודות שצוינו ולבצע התאמה לפיהן.
בברכת שנת לימודים טובה ומהנה ובהצלחה לכולן.ם,
דנה גיל
פיזיותרפיסטית התפתחותית BPt
לפרטים וזימון תורים:
https://bit.ly/3gI8Qkc